In een markt waar het steeds lastiger wordt om het juiste talent te vinden om vacatures te vullen, kunnen we wel stellen dat personeel business critical is en bepalend voor de continu├»teit en groei van je bedrijf. Toch nemen veel bedrijven recruitment nog niet echt serieus. Veel bedrijven vertrouwen eigenlijk volledig op LinkedIn, hebben geen data over hun recruitment proces, en investeren zeker niet in hun recruiters. Laat staan dat recruiters betrokken worden en echt op de hoogte zijn van de bedrijfsstrategie of de uitdagingen binnen het bedrijf. En, helemaal in onze sector, kun je je afvragen of een recruiter die puur recruitment ervaring heeft, maar geen hands-on knowledge van de technologie├źn achter het bedrijf, wel echt een juiste match zou kunnen maken.

Tel daar de krapte op de arbeidsmarkt bij op, het feit dat steeds meer mensen minder uren willen werken, het oplopende ziekteverzuim de afgelopen jaren, en het is duidelijk dat recruiters het alleen maar drukker gaan krijgen.

Volgens Axplain zou de rol van een recruiter niet alleen maar op recruiting gefocust moeten zijn. Een goed recruitment team, kan het management team ook echt adviseren. Een goed recruitment team begrijpt de uitdagingen waar het bedrijf mee worstelt en hoe de openstaande rollen hier aan zouden moeten bijdragen. Een goed recruitment team begrijpt de functies waar ze voor recruiten inside-out.

Helaas is dit zelden het geval, want veel recruiters hebben nooit buiten HR of buiten recruitment gewerkt. Dus, dan is het inderdaad lastig om te kunnen beoordelen of iemand het juiste potentieel heeft voor die Dynamics Consultant rol ondanks dat hij of zij niet precies aan alle richtlijnen uit de vacature voldoet.

Dit is precies waar Axplain het anders aanpakt. We zijn geen recruiters pur sang, maar hebben juist jarenlang aan het roer gestaan van IT-bedrijven gefocust op Microsoft Dynamics. We hebben honderden mensen aangenomen voor Dynamics rollen, maar (toen nog) niet in een rol als recruiter. Dus we hebben misschien niet de jarenlange recruitment ervaring van een gemiddelde recruiter, maar hebben juist de ervaring aan de business kant. We weten uit eerste hand welke profielen wel of niet succesvol kunnen zijn voor jouw vacatures. We hebben zelf met dezelfde uitdagingen gezeten als waar je bedrijf nu misschien wel in zit. Bij elke kandidaat stellen we onszelf eerst de vraag of we die persoon zelf zouden aannemen voor ons bedrijf. En dat is voor ons de beste graadmeter. Op deze manier kan Axplain echt met je meedenken, adviseren en sparren over de juiste strategie en welke profielen daar bij passen.

Voor Axplain is recruitment daarom zeker business critical, maar kan dit alleen de juiste waarde toevoegen als je met de juiste recruiters werkt. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat het recruiten van het juiste talent slechts de eerste stap is, want daarna moet dit talent ook behouden worden. Daarom heeft Axplain ook Recruitment Plus waar we focussen op dat stuk behoud, daarover snel meer op onze website.

Meer weten over hoe wij werken of hoe we echt waarde kunnen toevoegen? Neem dan eens contact op!

Over ons