Er is de laatste maanden genoeg hype ontstaan over ChatGPT en andere AI-tools. En vooral over alle werkzaamheden waar deze tools bij kunnen helpen. Diverse media schrijven ook over de grote invloed die AI op Recruitment gaan hebben. 

Voordat we dieper ingaan op onze gedachten over deze invloed, hebben we eerst ChatGPT zelf de vraag gesteld. Binnen 3 seconden kregen we het volgende antwoord: 

“ChatGPT kan een impact hebben op recruitment op verschillende manieren, afhankelijk van hoe het wordt gebruikt. Hier zijn een paar mogelijke invloeden:

  1. Verbetering van de kandidaat-ervaring: ChatGPT kan worden gebruikt als een tool om de kandidaat-ervaring te verbeteren door het stellen van vragen, het bieden van informatie en het geven van updates. Dit kan de perceptie van het bedrijf bij potentiële kandidaten positief beïnvloeden en hen aanmoedigen om zich aan te melden.
  2. Verhoogde efficiëntie: ChatGPT kan ook worden gebruikt om het wervingsproces te stroomlijnen en te automatiseren. Door routinetaken, zoals het verzamelen van basisinformatie en het plannen van interviews, uit te voeren, kan ChatGPT recruiters helpen tijd te besparen en de efficiëntie van het wervingsproces te verhogen.
  3. Verbeterde kandidaat screening: ChatGPT kan worden gebruikt als een tool voor het screenen van kandidaten, door het stellen van vragen om hun vaardigheden en ervaring te evalueren. Dit kan helpen om de lijst van kandidaten te verkleinen tot de geschiktste kandidaten voor verdere beoordeling door de recruiter.
  4. Vermindering van vooroordelen: ChatGPT kan ook helpen om vooroordelen in het wervingsproces te verminderen door op een gestandaardiseerde manier te communiceren met alle kandidaten en geen onbewuste vooroordelen te laten meespelen in het selectieproces.
  5. Mogelijkheid tot analyse en inzicht: ChatGPT kan worden gebruikt om gegevens te verzamelen over het wervingsproces en deze te analyseren. Hierdoor kan het bedrijf beter inzicht krijgen in het succes van het wervingsproces en waar het kan worden verbeterd.

Het is belangrijk op te merken dat ChatGPT geen vervanging is voor menselijke recruiters. Het kan echter wel een waardevolle tool zijn om het wervingsproces te ondersteunen en te verbeteren.”

Ondanks dat we een beetje sceptisch waren (bij Axplain zijn we heilig overtuigd van persoonlijk contact om de juiste match te kunnen maken), moeten we toegeven dat hier toch wel wat interessante punten gemaakt worden. Want, er zijn natuurlijk delen van het selectieproces die best wat (automatische) hulp kunnen gebruiken. Het selecteren van de juiste kandidaat voor een bepaalde rol is iets wat volgens ons nooit door een technologie gedaan kan worden, simpelweg omdat de juiste match uit veel meer bestaat dan iemands cv of LinkedIn profiel. Daarom werken we bij Axplain met onze vijf pijlers voor een langdurige match, waarbij het zeker niet alleen om kennis en ervaring draait. Ook de work-life balans die iemand ambieert, de culturele fit met de nieuwe werkgever en de groeimogelijkheden die de kandidaat zoekt zijn belangrijke factoren voor een succesvolle match. 

Maar, kijkend naar bovenstaande lijstje is ChatGPT het ermee eens dat daar geen rol voor AI is weggelegd. De items die genoemd worden zijn meer gefocust op administratieve taken en data-analyse, en dat AI daar een rol kan spelen in Recruitment is zeer waarschijnlijk. Dus op de vraag of ChatGPT de recruitment sector gaat veranderen kunnen we bij Axplain “ja tot op zekere hoogte zeggen”, maar zoals de tool zelf al aangeeft: het zal geen vervanging zijn van menselijke recruiters en menselijk contact.

Over ons